Magyarországi Bábszínházak XI. Találkozója
2013. Május 9 – 13.
Hosszú vajúdás után 1 év kihagyással került megrendezésre
a Bábszínházak találkozója Kecskeméten. 24 társulat, 33 előadással vett részt,
tehát a Bábszínházak élnek, dolgoznak, és azt a találkozó bizonyította, hogy
értékes előadásokat állítanak színpadra.
A kecskeméti egy olyan seregszemle, ahol van ugyan zsűri,
de nincsenek díjak, persze azért mindig érezhető hogy melyik előadások
nyerhetnének.
A szombathelyi Mesebolt Bábszínház MADARAK
VOLTUNK c. előadása elvihette volna
a fődíjat
Kovács Géza
rendező, a színház igazgatója, kiváló fiatal csapatot épít maga köré.
A Madarak
voltunk előadáshoz az alapanyagot Kovács Géza Bódvalenkén látta, a freskófalu egyik házának falán. Megragadta
őt a vándorlás, az elvágyódás lírai kifejezése.
/Talán emlékszünk néhányan, hogy Sára Sándor Cigányok c., a hatvanas évek elején készült és elementáris erővel ható kisfilmjének kulcsjelentében is ezt a szöveget halljuk, borzongató szépséggel/
Valaha madarak voltunk
Isten tenyerén lakoztunk
Egyik ágról másra szálltunk
Ami kellett rátaláltunk
/Talán emlékszünk néhányan, hogy Sára Sándor Cigányok c., a hatvanas évek elején készült és elementáris erővel ható kisfilmjének kulcsjelentében is ezt a szöveget halljuk, borzongató szépséggel/
A mese csupa kacagás, csupa fájdalom, zenész, színész,
bábos szereplőkkel. Galuska László Pál okos,
jól szerkesztett, szép nyelvű forgatókönyvet irt /tanulság már így előre: író kell!/
Boráros Szilárd
szép és praktikus díszletet épített, nyugodtan mondható, hogy a tőle megszokott
igényességgel. Egy szekér, ami asztal, vándorút, palota, színpad, minden oldala
szeglete új helyszínt teremt. Persze bábszínpadon ez természetes. :)
A második nap reggelén került színre a Madarak voltunk,
de az utolsó napon is szóbeszéd, és példálózás tárgya volt. Mi más jelenti a
sikert?
/ Részlet a Találkozó
záróközleményéből: ... a Magyar Bábművészek Szövetsége azonban- azokon a
fesztiválokon, amelyekért védnökséget vállal - hagyományosan kiemel egy
produkciót a látottak közül, amelyet elismerésben részesít. A díjat
ezúttal a szombathelyi Mesebolt Bábszínház társulata érdemelte ki
újító törekvéseiért és magas művészi színvonalú produkciójáért. /
Egyéni díjat Fabók
Mariannak adnék. A
SZÉKELY MENYECSKE MEG AZ ÖRDÖG története már három éve járja az országot,
119. előadását láttuk a fesztiválon. Letisztult, hatásos, harsány vásári
bábjáték, amit szokatlan módon egy fiatal, törékeny nő játszik, tökéletes
hitelességgel, mégis maian. Sokan játszanak vásári bábjátékot. Pályi János,
Kovács Géza és újabban beállt a sorba Schneider Jankó. ÉS Jók! De Fabók valahogy más. Őt nem a régi vurstli
levegője lengi körül, hanem valami tavaszi, friss szél. Nem könnyű vásári bábjátékosnak
lenni. Egyedül felállítani, lebontani a díszletet /a szépséges székely kapu,
ezer ötletes nyílásával, hajlatával Mátravölgyi
Ákos mestermunkája/ bábokat cserélni, hangokat váltani. Ráadásul nem egy
keretben, hanem az egész díszletben játszik, mindig más alakban más lukból bújik
ki, sőt félbáb-félemberként még a díszlet előtt is sétál.
Díjakat neki.
VasLaci
A legnagyobb vitát a Vaskakas Vaslacija váltotta ki. Kísérletező,
nagyszabású, mai, hatásos, valódi horror, komolyan vette Benedek Eleket és
képpé formálta a mesét.
A történetet én nem Vas Laci nevű vitézzel olvastam annak
idején, gondolom a Vaskakas Bábszínház kedvéért választották a sok hasonló
mesefigura közül VasLacit. A töbi is hasonló kalandokon megy át: alvilág,
háromféle sárkány, királylányok - itt testvérhúgok
-, griffmadár, harc a kígyókkal, boszorkányokkal, és harc és
gyilkolás és ragasztó füvek és szerelem és harc... Kavarog a sok népmese elem a
fejünkben és a Vaslaciban is.
Három, nagy,
átlátszó henger forog körbe, ezek alakítják az egyes játéktereket, hatalmas
sárkányfejek néha uv fénnyel megvilágítva,
egészen különös félelmetes hatást keltve, igazi színházat látunk. Az erdő a fekete,
aprószemű fémhálóra van vetítve... lenyűgöz a látvány és a székbe tapaszt,
kiszívja az energiákat. És Vas Laci győz!
Győz, hiszen ő egy akcióhős és népmesehős egyben. És ezek mindig
győznek.
Persze van egy koronás „népitáncoló” narrátor, aki valamiért beszéd
közben is csapkodja a lábaszárát és hejjehujjog.. ez nekem nem tetszett, mert
nevetségesnek hatott, az sem tetszett, amikor a sárkány és Vaslaci erős,
hatásos, bábos harcát még két ketrecharcos is megvívja, népi motívumokból épített
ősi tánccal, feleslegesen. Ami nekem tetszett /sokaknak nem/, mai piktogramok
jelennek meg a képen, ezek néha nagyon szellemesen elidegenítenek, helyre
teszik a viszonyomat a mesével, mikor már nagyon félnék, és agyonizgulnám magam.
Képzeljük el, ha gyerek vagyok és még nem
tudom, hogy az a helyzet, hogy ezekben a mesékben a hős mindig nyer,
drukkolnék, hogy nyerjen, mennyire megnyugtatna, hogy vannak piktogramok, amik
mutatják az utat, és segítik a hőst, innen a mából.
Szóval VasLaci, Tengely
Gábor rendező alkotása igazán figyelemre méltó. S az is lehet, hogy a jövő útját
mutatja, egyik útját, ami arról szól, hogy minden rendelkezésünkre álló eszközt,
korszerű technikát használni kell. És új nyelvet kialakítani.
A Madarak voltunk mindenben hagyományos és hatásos
A VasLaci útkeresős, illeszkedik a mai trendekhez és
hatásos, bár sokak számára nehezen befogadható – de lehet, hogy ez az Ő
hibájuk, és lehet, hogy a darabon is kell még finomítani.
Kovács Géza a
magyar bábszínházak egyik legnagyobb tekintélyű alkotója évtizedek óta
Tengely Gábor
a fiatal nemzedék kísérletező kedvű, izgalmas egyénisége
Jó volt látni a munkájukat egymás mellett.
Két út, amin érdemes járni továbbra is.
Írói kérdés:
Vannak darabok, amiket nem írt senki. Amik csak úgy
lettek, a bábszínházi boszorkák írhatták őket, de nem akarják levetni az
inkognitójukat.
Tudom, hogy jogdíj
kérdések bújnak meg emögött, de ez nem
helyes. Az író mindennek az alapja, még akkor is, ha a bábszínház képzőművészet,
látványműfaj, ahol a formák, színek, mozgások teremtik meg a hangulatot. De
igaz szavak nélkül mindez mitsem ér.
És miért van ilyen kevés író a bábszínházak környékén? Miközben
a gyerekirodalom virágzik éppen. Sok jó regény, novella jelenik meg, verses
mesék, folytatásos történetek. Nem is tudom, miért kell a hetvenes évek
külföldi szerzőihez visszanyúlni. S ha már a hetvenes éveket említem, most
kerültek fel a Digitális Irodalmi Akadémia oldalára Páskándi
Géza meséi . Bábszínpadért kiált mindegyik.
Persze az is igaz, hogy Ulickája és Sven Nordquist nagyon jó
alapanyagot adtak, a színpadra alkalmazó Kolozsi
Angélának / Százlábúak láb alatt/ és Fekete
Ádámnak / Pettson és Findusz/.
Az első rész vége
Ő egy korszerű
boszorkány, lehet hogy ő írja a szerzőtlen forgatókönyveket?
Napi összefoglalók a Bábszínházi találkozó blogján
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése