Rapid mesék igényes zenével
KOLIBRI FÉSZEK
PINOCCHIO - azaz volt egyszer egy fadarab - kisopera egy színészre és egy klarinétra
Gepetto: Mult István
Pinocchio: Rozmán Lajos
Díszlet, jelmez: Mátravölgyi Ákos
Mozgás: Fosztó András
Rendező: Harangi Mária
Gepetto: Mult István
Pinocchio: Rozmán Lajos
Díszlet, jelmez: Mátravölgyi Ákos
Mozgás: Fosztó András
Rendező: Harangi Mária
NYUGHATATLAN MICÓ
avagy a világ összes kincse
jazz mesejáték
Bátky András meséje alapján
Zeneszerzők: Sárik Péter, Födő Sándor "Fodo", Szirtes Edina Mókus.
A bábokat Rófusz Kinga illusztrációi alapján FEKETE DÓRA készítette
Mesélő: Szabó Balázs
Énekes: Vörös Niki
Zenélnek: Sárik Péter – Zongora, Ávéd János - szaxofon, Frei György - basszusgitár, Badics Márk - dob
avagy a világ összes kincse
jazz mesejáték
Bátky András meséje alapján
Zeneszerzők: Sárik Péter, Födő Sándor "Fodo", Szirtes Edina Mókus.
A bábokat Rófusz Kinga illusztrációi alapján FEKETE DÓRA készítette
Mesélő: Szabó Balázs
Énekes: Vörös Niki
Zenélnek: Sárik Péter – Zongora, Ávéd János - szaxofon, Frei György - basszusgitár, Badics Márk - dob
Új divat, jó divat
Van
a mese, valaki meséli, mondja, játssza, megismerjük a történet egy részét, a
másikat a zene meséli el, jazz variációk, vagy egy klarinét magában, a lényeg,
hogy hozzátesz, kiegészít, továbbmesél, nem aláfest és nem betétszám, hanem koncertminőségű
igényes zene. Vannak erre klasszikus
példák. Muszorgszkij: Egy kiállítás képei, vagy Péter és a farkas Prokofjevtől. A gyerekek vevők erre az igényességre. Ők még most ismerkednek, nekik még most alakul
az ízlésük, és befogadják az újat és most tanulják, élik meg, mi a jó, és hátha
egy egy ilyen előadás megvédi néhányukat a később rájuk zúduló szeméttől. Aki
nem látja a választékot, nem tudja kiválasztani, mit szeret.
Ennek az új hullámnak két előadását mutatták be ugyanazon a
héten.
Két nagyon hasonló, persze mindenben különböző előadást.
Az
egyik egy valódi klasszikus, Collodi Le avventure di Pinocchio. Ezt a változatot
Simon Fontanelli olasz zeneszerző álmodta meg. Az egyszál klarinétra írt,
kisoperának nevezett mű bemutatója Kölnben volt, ez a magyarországi, a második
premier. A magyar változat Fábry Péter munkája.
A
másik egy mai magyar mű, 1 éve sincs, hogy megjelent a Csimota Kiadónál A világ összes kincse. Bátky András meséje, ami eleve Sárik Péter
jazz zenésszel közös ötletből született. A hősnő - Micó egy átlag család
nyughatatlan kislánya az üveghegy tetejéről elindul a Rézcsőrű madár társaságában,
hogy fergeteges gyorsasággal megkeresse a Papája elengedett, ki tudja milyen
kincseit. Talál is kincseket mindenfelé, fényben, zajban, repülésben és
úszásban. Megtalálja a kincset, vagyis a hiányt. Ami nincs, az a kincs. Ami
csak ott érték, ahol nincs, nem lehet zsákba tenni, elcipelni. Végül Micó
hazatér családjához, boldogan omlik apja ölelő karjába. Mert a legfőbb kincs,
ami neki annyira hiányzik, az a papa szeretete. Klasszikus férfiközpontú mese,
ahol anya süt, főz, takarít, apa kalandozik, s mégis Apa a kincsek őrzője.
Mindez szellemes mondatokban, sietős iramban,
axiomákra építve.
Pinocchió
meséjét nem kell ismertetni, a 19. század végének nagy meséje, ahol izgalmas
utazás során, gondosan megformált karakterekkel találkozva, érdekes
helyszíneken járva, a sok kaland után Pinocchió végül is beletörik a felnőtt akaratba
és rendes kisfiú lesz, olyan, aki hasznos tagja a társadalomnak. Ezt a múlt
-múltszázadi aprólékossággal megírt művet a zenés változat rapiddá teszi, azok
értik ezt az előadást, akik ismerik a Pinocchiót, egy utalásból már tudják mi a
helyzet a rókával, a macskával, a kékhajúval.
A zene
nem hagy kifogásolnivalót egyik előadásban sem.
A Nyughatatlan Micóban Sárik Péter és zenészei,
Ávéd János – szaxofon, Frei György – basszusgitár, Badics Márk – dob összehangolt, lendületes, ezerszínű zenei
folyammal szolgálják a mesét, vihart keltenek, zajokkal játszanak, légiesen
könnyűvé varázsolják a színháztermet. És a néző gyerekek kerek szemmel
hallgatják és élik a zenét. Lehet, hogy Kodálynak igaza volt? Lehet, hogy lesz
köztük, aki igényli majd, hogy a zene ne csak a felszínt kapirgálja, hanem
valódi mélyrehatoló élményt is nyújtson? Jó lenne, és reméljük.
A
Pinocchióban Fontanelli beszélő klarinétot tett a színpadra. Egyedül is elég a
mese megértéséhez. A kölni ősbemutatón nem is volt más, a mesélő mesélt és a
klarinét feleselt, továbbmesélt, kiegészített, hangulatot teremtett.
A
Kolibri Színház előadásában Rozmán Lajos
nemcsak nagyszerű zenész, hanem kiváló színész, jelenség a színpadon, ahogy
faarccal játszik, jelen van, tűr, és játszik és játszik. Különleges a jelenléte.
És nagyszerű!
A
magyar változatban, Harangi Mária rendező irányításával nem elégedettek meg
azzal, hogy csak elmondják a történetet. Mátravölgyi Ákos fantasztikus forgó
kapujával tették látványossá a mesélést, és van egy kiváló színészük Mult István, aki eljátssza az összes
szerepet, testtartással, hanggal, egy fejlibbentéssel, egy tánccal.
Fantasztikus színész! Ezer hangja van és ezer testtartása a figuraformáláshoz. S
ez jutalomjáték neki.
A
két szereplő kifejező, összehangolt mozgását Fosztó András tervezte.
Pinocchiót
egy piros sapka jelképezi. Meglettem volna nélküle, hiszen a faarcú klarinétos
maga elég Pinocchió ábrázolására Talán eleinte nem hittek benne, aztán meg már
megszerették a piros sapkát. Felesleges kettőzésnek tűnik és gyengíti a
klarinétos figuráját. Bizonyára vannak, akik lelkesednek a piros sapka bábként kezelésének ötletéért.
Az
előadás hosszú, a rapid jelleg ellenére két részben meséli el a sztorit. Igaz hosszú, de nem unalmas.
A Nyughatatlan
Micóban Szabó Balázs a mesélő. Ezúttal
nem a Bandája zeneszerző énekeseként, hanem bábos színészként áll a színpadon. Fekete
Dóra hatalmas köpenyét viseli, aminek száz zsebében kincsek rejtőznek, bábok,
kellékek, amik segítenek a furcsa kalandok helyszíneit és szereplőit megeleveníteni. Szabó Balázs debreceni színészként kezdte pályáját, majd sokáig volt a Ciróka Bábszínház tagja, sok érdekes, díjnyertes szerepet is
eljátszott, itt is lubickol a repdeső, a fényben fürdő, a cápariogató vagy a százéves
bölcs villanásnyi szerepében.
A
dalokat Vörös Niki jazz énekesnő adja
elő, miközben koboldként segít, szaladgál, a gyerekeket aktivizálja. Kedves,
sugárzóan vidám egyénisége jó hangulatot teremt, ügyesen egyensúlyoz az
énekesnő és a segítőkész unterman szerepe között.
A
két friss előadás a későbbiekben bizonyára még alakul, a ritmusuk helyreáll. A
75 perces Pinocchió rövidül, és kicsit hosszabb lesz az alig 40 perces
Nyughatatlan Micó - bár a kisgyerekeknek éppen elég ennyi, de a szülők
kevesellik a pénzükért a hosszúságot – nem könnyű igazságot tenni. Mindkét
előadás már így is élménytadó, izgalmas néznivaló.
burkus
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése