/ez a változat egészen kicsit eltér, főként mert linkeket tartalmaz és a képek is mások.
Három előadás, három
díj, három korosztály
Furcsa véletlen eredményeképp a januári bemutatók sorában
van három olyan előadás, ami az év során a legjobbnak bizonyul valamelyik nagy
seregszemlén, ráadásul három, korosztályként is meghatározható alkotó csapat
készítette őket.
A Mesebolt Bábszínház Madarak
voltunk c. bábos játéka a Bábszínházak
Találkozóján kap majd legjobbnak járó elismerést májusban, Kecskeméten. A Semmi,
a Budapest Bábszínház újdonsága a Színikritikusok
Céhe által adományozott „A legjobb
gyerekelőadásnak” járó díjat kapja augusztusban. A Csomótündér,
a Ciróka Bábszínház sikerdarabja pedig a Gyermek Színházi Szemle Üveghegy díját zsebeli be novemberben.
Madarak
voltunk. A darabot a Mesebolt Bábszínház igazgatója, Kovács
Géza rendezte, aki a magyar
bábjátszás egyik legkarakteresebb arca, hagyományőrző
és megújulásra mindig kész rendező, kiváló színész és bábjátékos, utcaszínházi virtuóz és minden igazgatósága alatti színházat az élvonalba navigáló
igazgató. A darab ötletét a bódvalenkei freskófalu egyik házának oldalára
rajzolt graffiti ihlette. Ebből irt mesét Galuska László Pál, gyakori
alkotótárs Kovács munkáiban. A fantasztikus bábos díszletet, a színpad kocsit a
másik állandó alkotótárs, Boráros
Szilárd tervezte és kivitelezte,
ráadásul a rendező Kovács Gézának megkönnyítette a dolgát az igazgató Kovács Géza
azzal, hogy egy ütős társulatot épített, hozott össze Szombathelyen. Itt a színészek
zenélnek és énekelnek, remek bábosok, kiváló szólisták és igazi csapatjátékosok.
Mindent tudnak, értik a stílust, hogyan kell a népmeséket a 21. században is élvezetes
formában előadni.
A kép a boldvalenkei ház falán
Csomótündér. A kecskeméti Ciróka Bábszínház Csomótündérét egy
olyan alkotó trió hozta létre, akik már 2012
–ben is Üveghegy díjat kaptak a kaposvári
Biennálén a Lázár Ervin meséből bábszínpadra álmodott A hétfejű tündér c. /Budapest Bábszínház/ előadásukkal. Gimesi
Dóra író – dramaturg, Kuthy
Ágnes rendező és Mátravölgyi
Ákos tervező. A Csomótündér Gimesi meséje, a válásról szól, kerül minden
szokványos megközelítést. A közös alkotó munka eredményeképp az egész mese felszabadító,
vidám és bohókás és mégis szívbemarkoló, elsőrendű színészi alakításokkal. A nagysikerű,
az elmúlásról szóló, Gabi és a repülő nagypapa, a trió
szintén a Cirókában készült korábbi munkája is ugyanebben a szellemben készült,
bábszínpadon ritkán szóba hozott kérdésekről szólt. Egyszerűen, hatásosan.
Kuthy a közép generáció azon
ágához tartozik, akik külföldön tanulták a bábos szakma titkait, Berlinből,
Prágából, Varsóból tértek haza a tudásukkal. Mátravölgyi a Ciróka bábos
műhelyéből indult tanoncként, és lett az egyik legsikeresebb, országszerte
dolgozó tervező. Gimesi már a Színház és
Filmművészeti Egyetemen végzett, Kovács Géza színházában kezdte dramaturgiai
munkáját, ma a Budapest Bábszínház dramaturgja, a legújabb generációnak nemcsak
alkotótársa, hanem tanára és menedzsere is.
Kovács Géza és Gimesi Dóra
Semmi.
A Budapest Bábszínházban született, a frissen diplomát szerzett Hoffer
Károly rendező – tervező munkája, furcsa, hatásos, kegyetlen játék, zenés-bábos
pszichothriller. Szokatlan, felkavaró, 13 éven felülieknek szóló darab, a báb fontos,
elidegenítő hatásként jelenik meg, már nem a kisgyerekeknek szóló bábjáték
szereplője.
Jelenet a Semmiből
2008 óta indult a Színház és Filmművészeti
Egyetemen a bábrendező képzés, és a bábszínházakban megjelentek a nagy
magabiztossággal alkotó fiatal tehetségek, az ifjú titánok. ”Ezek a fiatalok”
rendeznek, terveznek, énekelnek, hangszeren játszanak, táncolnak, kiváló
színészek és a bábot a legtermészetesebben használják. Nem azért mentek bábos
szakra, mert a „felnőtt” színész, rendező szakon már nem volt hely, hisznek
abban, hogy a báb a színházi kultúra része.
Ez a három januári bemutató általános
jellemzőket hozott a felszínre.
Látjuk a kilencvenes évek
legendás Ciróka Bábszínházából induló, s a népi vásári bábjátszásra alapozó ötvenes
rendező alkotását, a magyar bábszínházat megújító harmincas rendező
korosztályhoz tartozó művész előadást, és a frissen diplomázott huszonéves
tervező – rendező talán már nem is gyerekszínházi bemutatóját.
Ez egy véletlen magánfotó a
facebookról.
Marcella Andrusko, Bereczki Csilla és Miareczky Edit
Színész, rendező, tervező. Valamit főznek az biztos.
Marcella Andrusko, Bereczki Csilla és Miareczky Edit
Színész, rendező, tervező. Valamit főznek az biztos.
A fiataloknak nagy szerencséjük van, mert a bábszínházakat olyan igazgatók vezetik országszerte, akik bátrak, vállalkozó kedvűek, kreatívak, és szeretik, támogatják ezeket az energiabombákat.
Legközelebb: igazgató asszonyok
országszerte
2013. december 30.
takacsvera
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése